نسخه چاپی ارسال به دوستان
     در چنین روزی...     
پنج‌شنبه، 19 اردیبهشت 1387
 
اتل لیلیان وینیچ، نویسنده‌ی انگلیسی، در سال 1864 متولد شد. در کودکی پدر خود را از دست داد و پس از تحصیلات ابتدایی در هجده‌سالگی برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. ضمن تحصیل، موسیقی آموخت و به آموختن فلسفه، زبان‌شناسی و ادبیات نیز علاقه نشان داد. ادامه...
     در چنین روزی...     
دوشنبه، 16 اردیبهشت 1387
 
هری مارتینسون، شاعر سوئدی، در سال 1904 میلادی در یمشوگ متولد شد. در کودکی پدر و مادرش را از دست داد و در شانزده سالگی عازم دریا شد و شش سال را بر عرشه کشتی‌های مختلف گذراند. ادامه...
     در چنین روزی...     
جمعه، 13 اردیبهشت 1387
 
آلفرد موسه شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی در یازدهم دسامبر 1810 در پاریس متولد شد. موسه از کودکی به شعر و نقاشی و موسیقی علاقه داشت و مصمم بود در رشته‌ی حقوق یا پزشکی تحصیل کند. ادامه...
     در چنین روزی...     
پنج‌شنبه، 12 اردیبهشت 1387
 
یانیس ریتسوس، از مشهورترین شاعران یونانی معاصر، در سال 1909 در مونوم واسیا متولد شد. در کودکی برادر و مادرش را بر اثر بیماری سل از دست داد و با بیماری پدر و بستری‌شدنش در تیمارستان و در پی پدر بستری شدن خواهرش، به شدت تنها شد. ادامه...
     در چنین روزی...     
چهارشنبه، 11 اردیبهشت 1387
 
برتولد برشت در نهم فوریه سال 1898 در آلمان متولد شد و در رشته علوم طبیعی تحصیل کرد. برشت در جریان جنگ اول جهانی سرودن آغاز کرد و بعد از جنگ با دیدن ریشه‌دواندن افکار نازیسم در میان مردم به وحشت افتاد و با آن به مخالفت برخاست. ادامه...
     در چنین روزی...     
سه‌شنبه، 10 اردیبهشت 1387
 
آلفرد هیچکاک در سیزدهم اوت سال 1899 میلادی در لندن متولد شد. پس از تحصیلات مقدماتی در مدرسه‌ای مذهبی در رشته برق و الکترونیک ادامه تحصیل داد و هم‌زمان دوره کلاس کارگردانی را گذراند. ادامه...
     در چنین روزی...     
دوشبنه، 9 اردیبهشت 1387
 
یوهان گوتنبرگ، مبتکر آلمانی و مخترع صنعت چاپ، در سال 1400 میلادی در آلمان متولد شد و مدتی بعد به استراسبورگ فرانسه رفت و به کارهای فنی و صنعتی پرداخت. گوتنبرگ پس از طرح ریزی‌های بسیار سرانجام در سال 1444 ماشین چاپ سنگی و در پی آن ماشین چاپ سربی را اختراع کرد و گام مهمی در انتشار علم در میان مردم برداشت. ادامه...
     در چنین روزی...     
یک‌شنبه، 8 اردیبهشت 1387
 
سیمین دانشور، نویسنده ایرانی، در سال 1300 در شیراز متولد شد. در 28 سالگی دکترای ادبیات فارسی گرفت و دوره‌ی فوق دکترا را در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا گذراند. تدریس زیبایی‌شناسی در دانشگاه تهران و فعالیت‌های مطبوعاتی، از جمله عضویت در هیئت دبیران نشریاتی چون «نقش و نگار» و «کیهان ماه» از جمله مشاغل دانشور در کنار داستان‌نویسی بوده است. ادامه...
     در چنین روزی...     
شنبه، 7 اردیبهشت 1387
 
وینسته الکساندره، شاعر اسپانیایی، در سال 1898 در سویل متولد شد. کودکی را در مالاگا سپری کرد و سال‌ها بعد در سرودن مجموعه شعر «سایه بهشت» از تجربه زیستن در ساحل دریای مدیترانه استفاده بسیار برد. ادامه...
     در چنین روزی...     
جمعه، 6 اردیبهشت 1387
 
هنری لانگ فالو، ادیب آمریکایی، در سال 1807 متولد شد. نخستین شعرش را در چهارده‌سالگی منتشر کرد و پس از تحصیلات متوسطه به اروپا سفر کرد و با بازگشت به آمریکا در انتقال تجربیات ادبی‌اش در اروپا کوشید. ادامه...
     در چنین روزی...     
پنج‌شنبه، 5 اردیبهشت 1387
 
کارل اشپیتلر، نویسنده‌ی سویسی، در سال 1845در لیستال متولد شد. در دانشگاه‌های بازال، زوریخ و هایدلبرگ حقوق و الاهیات خواند و پس از مدتی تدریس در دانشگاه‌های روسیه و فنلاند نخستین اثرش را با عنوان «پرومتئوس و اپیمتئوس» در قالب حماسه‌ای تمثیلی در سال 1881 منتشر کرد. ادامه...
     در چنین روزی...     
چهارشنبه، 4 اردیبهشت 1387
 
هالدور کیلیان لاکسنس، نویسنده‌ی ایسلندی، در سال 1902 در ریکیاویک متولد شد. هفده‌‌ساله بود که نخستین داستانش منتشر شد. همزمان با نویسندگی به سیاست روی آورد و مدتی بعد طرفدار کمونیسم شد، اما با همان سرعت به صف مخالفان و منتقدان اتحاد جماهیر شوروی پیوست. ادامه...
     در چنین روزی...     
سه‌شنبه، 3 اردیبهشت 1387
 
ولادمیر ناباکوف، نویسنده، شاعر و نظریه‌پرداز ادبی روس، در سال 1889 در سنت پترزبورگ، متولد شد. پدر ثروتمندش حقوقدان بود و مخالف دیکتاتوری تزار. فعالیت‌های سیاسی پدر سرانجام به مهاجرت انجامید و ولادمیر ناباکوف پیش از آن که به عنوان نویسنده به شهرتی کم‌نظیر برسد، در کشورهای بسیاری اقامت کرد. ادامه...
     در چنین روزی...     
دوشنبه، 2 اردیبهشت 1387
 
قیصر امین‌پور، شاعر معاصر، در سال 1338 در دزفول متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در گنوند و دزفول به پایان برد و در سال 1376 در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران با مدرک دکترا فارغ‌التحصیل شد. ادامه...
     در چنین روزی...     
یک‌شنبه، 1 اردیبهشت 1387
 
سهراب سپهری، شاعر و نقاش معاصر، در پانزدهم مهر سال 1307 در اطراف کاشان متولد شد. در جوانی به تهران آمد و از دانشکده‌ی هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. به هند و ژاپن سفر کرد و از دانش و فرهنگ این دو کشور کهن تاثیر پذیرفت. ادامه...

   » بایگانی » پیش‌خوان » اردیبهشت 87
     سی و یکم اردیبهشت     

تنها در شب حزین و راه دراز

سی و یکم اردیبهشت - حمیدرضا شکارسری
تکرار بیست و هشت باره‌ی این مصراع به صورت چهارده بیت در قالب قصیده اعتراض به سنت هست، اجرای نوعی بیهودگی و ابتذال هست، طنز و تمسخری جسارت‌آمیز و حتی بی‌ادبانه هم هست، اما در فضای شعری سال چهل و یک ایران یک حرکت به شدت عصبی هم محسوب می‌شود. اما هیچ‌کس تا به حال جرات نکرده است به این عصبیت اشاره کند. یا نخواسته است
ادامه...
     سی‌ام اردیبهشت     

هنر و معماری اسلامی - بخش دوم؛ هنرهای تزیینی

سی‌ام اردیبهشت - دبورا ال. تامسون
برگردان سید روح‌الله موسوی

بیانات اسلامی جمع شده در کتب حدیثی درباره‌ آن‌چه در هنر مجاز است، مانند همان بیاناتی است که در انقلاب شمایل‌شکنی در مدت دوره امپراطوری بیزانس گفته شده است. محکومیت ساختن تماثیل پیامبران و اولیا و عشق ورزیدن نسبت به آن‌ها ‌از این باور نشأت می‌گیرد که این گونه اعمال نمونه‌ای از پرستش هستند که تنها به ‌پروردگار تعلق داشت.
ادامه...
     بیست و هشتم اردیبهشت     

اسطوره‌ی مسیح در داستان خانوادگی - نقدی بر کتاب واسکو پراتولینی

بیست و هشتم اردیبهشت - نورا موسوی‌نیا
سنت یهودی ـ مسیحی ماهیت حذف‌ناپذیری و اندوهبار رنجی را که معلول نواقص یا حوادث طبیعی است مورد تاکید قرار نمی‌دهد. این سنت، رنج را در بافت تاریخی آن قرار داده و با بررسی نخستین حکایت‌های اسطوره‌ای مربوط به منشأ پیدایش رنج آغاز می‌کند و مسئله را در قالب اخلاقی طرح می‌کند که چرا انسان‌ها باید رنج بکشند؟
 ادامه... 
     بیست و ششم اردیبهشت     

جنگ و صلح در نگاه شخصیت‌های «جنگ و صلح»

بیست و ششم اردیبهشت - حسین سرانجام
تولستوی زمینه‌های نبرد بزرگ میهنی 1812 را در لشکرکشی سال‌های 1805 و 1806 جستجو می کند و تحول شخصیت‌هایش را بر اساس آن‌ها پایه‌گذاری می‌کند. در روسیه‌ای که اسیر فرهنگ فرانسوی است و اشراف آن صحبت کردن به زبان فرانسوی را افتخار می‌دانند و از ناپلئون به بزرگی یاد می‌کنند، نباید انتظار داشت شور ملی برای جنگ در برابر وی به‌یک‌باره ایجاد شود.
ادامه...

     بیست و پنجم اردیبهشت     

من تو را می‌خواهم - بررسی پوسترها و نقاشی‌های جنگ جهانی

بیست و پنجم اردیبهشت - زهره موسوی‌نیا
آن‌چه موضوع جنگ را در مباحثات فرهنگی و فکری و هنری از جایگاه خاص برخوردار می‌کند، دو نکته کلیدی است؛ یکی این‌که در طول تاریخ انسان‌ها موفق به یافتن روش منطقی‌تر و دموکرات‌تر برای حل مسائل خود نشده‌اند و مصداق این امر را در جنگ‌هایی که همین الان در اطراف ما در هر گوشه و کنار رخ می‌دهد می‌توان یافت. دیگر این‌که هرچه کشورها به ابزارهای بیشتری که کمک به حل مسایل آن‌ها کند همانند رسانه‌ها، پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی و... دست پیدا کنند به همان نسبت آن‌ها را همانند ابزاری در جهت جنگ و خرابی به کار می‌برند.
ادامه...

     بیست و سوم اردیبهشت     

چرا باید بماند روی دستم

بیست و سوم اردیبهشت - مرتضی کاردر
سید حبیب نظاری را تا کنون بیش‌تر با غزل‌هایش می‌شناختیم. غزلسرایی که کارنامه‌اش نشان می‌دهد از دیگر هم‌نسلانش کم‌کارتر بوده است و برخلاف بسیاری از آن‌ها بیش‌تر سعی داشته است به آن‌چه پیش از او در غزل اتفاق افتاده وفادار بماند، بنابراین در کارهایش کمتر فراروی از سنت غزل دیده می‌شود و او را نمی‌توان در زمره‌ی شاعران پیشرو غزل ده سال اخیر قرار داد. پیش از این از حبیب نظاری فقط یک مجموعه غزل منتشر شده بود
ادامه...

     بیست و دوم اردیبهشت     

سیری در بهترین نمونه های فرانسوی ادبیات جنگ

بیست و دوم اردیبهشت - رضا نجفی
در میان مهم‌ترین نویسندگان این دوره می‌توان به آلفرد دو وینیی، الکساندر دوما و پروسپیر مریمه اشاره کرد که در آثارشان به جنگ نیز پرداخته‌اند. اما مهم‌ترین نام در تاریخ ادبیات قرن 19 فرانسه بی‌شک از آن ویکتور هوگو است. ویکتور هوگو که در «بینوایان» نیز به توصیف صحنه‌هایی از جنگ می‌پردازد، در اثر دیگرش «کرامول» بیشتر بر این موضوع معطوف می‌شود.
ادامه...

     بیستم اردیبهشت     

تحلیل گفتمان

بیستم اردیبهشت - سارا میلز
برگردان پگاه احمدی

اصطلاح "گفتمان" در گونه‌گونی ِ اصطلاحات موجود، تداولی عام یافته است. نظریه‌های انتقادی، جامعه‌شناختی، روان‌شناختی، زبان‌شناختی، فلسفی، اجتماعی و بسیاری از گونه‌های دیگر آن‌قدر زیادند که این اصطلاح همچنان تعریف‌نشده باقی مانده  و با معنایی مشترک، به مصرف ِ حوزه‌های گوناگون رسیده است.
ادامه...

     پنج‌شنبه‌ها     
سیروس نوذری
دو قطره اشکم را از صفحه‌ی کاغذ پاک نمی‌کنم - سیروس نوذری
ایرج صف‌شکن تلفن زد که منصور برمکی در حال احتضار است و در بیمارستان سعدی شیراز. و این به نیمه‌ی پاییز بود. آن جور که او به من می‌گفت گویا شاعر دم‌دمای مرگ است و شتابناکِ رفتن. برخاستم و به راه افتادم که پیش از آن در چرت بعد از ظهر بودم. ادامه...
 
به دنبال جایی برای نشستن - مرتضی کاردر
نمایشگاه بیست و یکم هم کم‌کم به روزهای پایانی خودش نزدیک می‌شود. حالا دیگر باید پذیرفت که نمایشگاه کتاب تا پایان عمر دولت فعلی در همین مکان برگزار خواهد شد و باید با آن کنار آمد. مهم‌ترین فایده‌ی این کار این است که مصلای درندشت بلاتکلیف کاربرد دیگری جز نماز عید فطر پیدا می‌کند و قدری از عذاب وجدان چندین و چند ساله مسئولین می‌کاهد. ادامه...
 
آخرین برگ سفرنامه باران - حمیدرضا قادری
می‌خواهم در مطلع این قافیه بمانم... دست‌دست کنم و آن‌قدر باسمه و بازگشت همه و انا لله کنم تا شاید... تا شاید فرصتی پیش آید... فرجه‌ای که کسی... غریبه و آشنایش مهم نیست... از راه برسد و بگوید همه‌ی این روزهای گذشته خیال کابوس‌واری ناشی از تب و مرض دنیا بوده است و آن‌چه دیدیم و شنیدیم و خواندیم و بردیم و به خاک سپردیم همه تکه‌هایی از آن کابوس دهشتناک بودند نه حقیقتی که اکنون در سوگ آن نشسته‌ایم. ادامه...
     شانزدهم اردیبهشت     

تجربه‌ی زیبایی‌شناختی؛ مسئله‌ی محتوا - رویکرد ارزش‌‌شناختی

 شانزدهم اردیبهشت - نوئل کَرول
برگردان علی عامری مهابادی

مفهوم لذت بی‌تفاوت که متعلق به سنتی محبوب از دوران حداقل کانت است، پیوند بین تجربه زیبایی‌شناختی و ارزش‌ ذاتی را تقویت می‌سازد، زیرا اِیده‌ «بی‌تفاوتی» معمولاً «نه به گونه‌ای کاربردی ارزشمند» قلمداد می‌شود. پس این دیدگاه که تجربه زیبایی‌شناختی به خودی خود ارزشمند است، از تلاقی دو خط فکری به‌وجود می‌آید: این‌ که اساساً لذت‌بخش و بی‌تفاوت است.
ادامه...

     پانزدهم اردیبهشت     

عیش مدام عشاق سینما

پانزدهم اردیبهشت - کلودیا کوته
برگردان یحیی نطنزی

در اوایل دهه 1990 بحث درباره فهرست‌ برترین آثار ادبی به جزء جدایی‌ناپذیر گفتمان‌های ادبی تبدیل شده بود. در آن زمان انتشار کتاب «فهرست غربی» هارولد بلوم که رشد روزافزون نقد ادبی «ایدئولوژیک» و به خصوص نقد ادبی فمنیستی و مارکسیستی را نقد کرده بود باعث شد محققان ادبی آغازگر نزاعی درباره ویژگی‌های ذاتی و عارضی آثار ادبی باشند
ادامه...

     پنج‌شنبه‌ها     
این ترانه‌ها فروشی نیستند - فریده حسن‌زاده (مصطفوی)
"مهم این است نشان دهیم ما مثل شماییم. مثل شما شعر می‌گوییم، برای گرفتن حقوق‌مان اعتراض می‌کنیم و اسکی می‌رویم". بعد اسلاید نشان می‌دهند. از زیبایی‌های طبیعی کشورمان؛ شاهراه‌ها، مراکز هنری، پیست‌های اسکی‌، پاساژهای خرید و تظاهرات زنان معترض. ادامه...
 
ادبیات و سینما - ابوتراب خسروی
مسعود کیمیایی در گفتگویی با یکی از تلویزیون‌ها درباره‌ی استفاده سینمای امروز از ادبیات معتقد بود که آثار نویسندگان امروز قابلیت تبدیل به سینما را ندارد. همچنین اظهار می‌داشت تا زمانی که نویسنده‌ای چون ساعدی در صحنه‌ی فرهنگی جامعه ما حضور فعال داشت، این امکان بود که از ادبیات متمایل به سینمای او استفاده شود. ادامه...
 
نماد عقل سرخ - عبدالرضا رضایی‌نیا
سال‌ پنجاه و هفت، انقلاب شعله‌ور شده است و شور و حال حماسی همه‌ی ذهن و زبان جامعه را تصرف کرده است، فرقی نمی‌کند که باشی و از چه صنف و چه فرقه‌ای. جوان یا پیر، حوزوی یا دانشگاهی، روشن‌فکر یا عامی، مذهبی یا غیر مذهبی... تب سیاست چنان بالاست که بازار فکر و فلسفه را از رواج و رونق انداخته است، کتاب‌های فلسفی یا شبه‌فلسفی آن مایه به کار می‌آیند که ویترین سیاست را تکمیل کنند. ادامه...
 
توهم زیبایی‌شناسی بومی - حمیدرضا ابک
سید حسین نصر، یکی از جدی‌ترین منتقدان آثار شرق‌شناسان و عالمان غربی‌ای است که به پژوهش در باب معارف اسلامی پرداخته‌اند. گوهر استدلال نصر در برابر چنین آثاری، اعتقاد او به این نکته است که آنان هنگام مواجهه با متون و رفتارهای فردی و اجتماعی مسلمانان، از دریچه پاردایمی کاملا بیگانه و متدولوژی‌‌ای تماما غربی به این میراث گران‌قدر نگریسته‌اند. ادامه...
     یازدهم اردیبهشت     

جنگ و صلح در نگاه شخصیت‌های «جنگ و صلح»

یازدهم اردیبهشت - حسین سرانجام
ملتی که جنگ نداشته باشد نمی‌تواند روی پای خود بایستد و اگر به صلح فکر نکند نابود خواهد شد. فرهنگ ملت‌ها بر روی شالوده‌ای از حماسه و جنگاوری بنا شده است. قهرمانان ملی در جنگ‌ها و حماسه‌های میهنی ساخته می‌شوند و الگویی برای روحیات میهن‌پرستانه مردم قرار می‌گیرند و با ادبیات جاودانه می‌شوند.
ادامه...

     دهم اردیبهشت     

او

دهم اردیبهشت - سید محمد حسینی
آن که آن جاست، در فاصله با مرداب و سرک‌کشان از پشت‌ گونی‌های امن، نیمه‌امن، نا امن، با آن نگاه نگران و در نوسان ترس، ستایش، تنهایی، عشق، منم شاید که نشسته‌ام این‌ جا، در این گوشه امن، نیمه‌امن، نا امن. یا نه، من نیستم و من یعنی خودم، و او یعنی خودش. هر کدام با هراس و با امنیت خاص آن‌جا و آن زمان که ایستاده‌ایم بر آن.
ادامه...

     نهم اردیبهشت     

خوک‌ها و انسان‌ها

نهم اردیبهشت - مهدی قربانی
کتاب «قلعه حیوانات» در ظاهر داستانی درباره حیوانات است، اما در واقع در مورد انقلابی است که با شکست مواجه می‌شود. داستان با رؤیای عدالت اجتماعی و نوید تحقق آن شروع می‌شود. بیننده رؤیا، «میجر پیر» (خوک پیر) صاحب مدال و احترام است. موضوع سخنرانی او بیداد است؛ بیداد از سوی انسان. آقای جونز، صاحب مزرعه «مانر» فردی ستمگر است که از حیوانات مزرعه بیگاری می‌کشد، به آن‌ها غذای بخور و نمیری می‌دهد و در یک کلام به آن‌ها ظلم می‌کند.
ادامه...

     هشتم اردیبهشت     

همین حالا بیا - نیایشی با مسیح

هشتم اردیبهشت - أنسی الحاج
برگردان موسی بیدج

دیگر انجیل تو را نمی‌خواهیم/ دیگر معجزه‌ها، موعظه‌ها و الحق‌الحق گفتن‌هایت را نمی‌خواهیم/ حکایات و مثال‌هایت را نمی‌خواهیم/ دعاها و هشدارهایت را نمی‌خواهیم/ بیا/ همین حالا/ همه چشم به راه تو اند/ خانواده و خویشاوندان/ روزگارشان خوب نیست/ همین حالا بیا
ادامه...

     هفتم اردیبهشت     

هنر و معماری اسلامی

هفتم اردیبهشت - دبورا ال. تامسون
برگردان سید روح‌اله موسوی

اهمیت تزیینات خوشنویسی و شکل مسجد، دو ویژگی اصلی هنر و معماری اسلامی هستند که عمیقاً با ایمان اسلامی ارتباط دارند و در همان روزگار آغازین دین پیشرفت کردند. پیامبر [اسلام]، [حضرت] محمد، تاجری ثروتمند در مکه بود که در حدود 40 سالگی مجموعه عمیقی از وحی را دریافت کرد و شروع به تبلیغ دین جدیدی نمود‌.
ادامه...

     چهارم اردیبهشت     

سیری در بهترین نمونه‌های انگلیسی ادبیات جنگ

چهارم اردیبهشت - رضا نجفی
حتی اگر منظومه‌های حماسی قدیمی انگلیسی مانند «دلاوران میز گرد» را نادیده بگیریم و از سوی دیگر، تاریخ پر از جنگ‌ها و ستیزهای بریتانیای مستعمره دار را که موجب خلق نمونه‌های فراوانی از ادبیات جنگ شدند در نظر نگیریم، از میان دیگر کشورهای انگلیسی زبان، صرفا نگاهی به تاریخ ادبیات ایالات متحده امریکا آشکار می‌کند که با چه انبوهی از آثار رو به رو هستیم.
ادامه...

     دوم اردیبهشت     

بند بازی

دوم اردیبهشت - مهرنوش قربانعلی
مثل جنگ‌های صحرایی بی‌قاعده‌ام
کنار دستم هیچ تکنیکی نیست
از سرکشی‌ست که باران می‌آید
دیمی زمینی را آرزو نمی‌کند
ادامه...

     اول اردیبهشت     

سیری در بهترین نمونه‌های آلمانی ادبیات جنگ

اول اردیبهشت - رضا نجفی
پس از نخستین جنگ جهانی، فرانتس ورفل رمان مهم «چهل روز موسا داغ» را می‌نویسد. ورفل این اثر را در 1929 در جریان سفری به دمشق طرح‌ریزی کرد. «او که شاهد منظره دلخراش آوارگان ارمنی بود، تصمیم می‌گیرد خاطره سرنوشت حیرت‌انگیز ملت ارمنی را زنده کند.
ادامه...

 

طراحی سایت، هاست (هاستینگ)، ثبت دامنه - رادکام