نسخه چاپی ارسال به دوستان
     جعبه آینه     
امید روحانیمترجمان، خائنان
امید روحانی

حسن کامشاد دوست، همکلاسی و یار غار زنده‌یاد شاهرخ مسکوب، نویسنده‌ی کتاب «نثر نوین فارسی» ، کتابی از مجموعه‌ی نوشته‌هایش را در قالب کتابی بسیار خواندنی و آموزنده و جذاب ارائه داده است. ادامه...
     از آسمان قهوه‌ای     
استدلال مناسب
امید مهدی‌نژاد

ماهم‌این‌هفته‌برون‌رفت‌وبه‌چشمم‌سالی‌است
حال‌هجران‌توچه‌دانی‌که‌چه‌مشکل‌حالی‌است
...
امید مهدی نژادای صاحب فال! بدان و آگاه باش که تو فقط با وصل حال می‌کنی و عمراً نمی‌دانی حال هجران چه حال مشکلی است و تنها وقتی مشکلات آن را درک می‌کنی که در همین هفته ماه شرعی و قانونی‌ات از خانه بیرون برود. ادامه...
     آثار شما     
نه آن‌گونه که می‌بینم
بررسی ذهنیت‌گرایی در پرده‌ی
«دوشیزگان آوینیون» اثر پاپلو پیکاسو

زهرا دریایی
 
«من اشیا را نه آن‌گونه که می‌بینم، بلکه آن‌گونه که می‌اندیشم نقاشی می‌کنم.» این گفته پیکاسو خطاب به «رامون گومز دولاسرنا»ی شاعر است. پیکاسو به طور فزاینده خلاقیت‌های خود را بر طبق بینش درونی خود شکل می‌داد و از همان آغاز دلبسته‌ی ساختار و بازنمایی فضایی فرم بود. ادامه...
     گفت‌وگو     
ارمیای نبی:
دوران اسارت فرا می‌رسد!

بخش دوم گفت‌وگو با رضا امیرخانی
 
ژرف ساخت اسطوره‌ی کتاب شما، «کتاب ارمیا»ی تورات است. در آن‌جا ارمیا در یک عمل نمادین، پالهنگ (یوغ) برگردن می‌بندد و مردم اورشلیم را خطاب می‌کند که: پالهنگ ببندید. ادامه...

   » بایگانی » پیش‌خوان » شهریور 87
     داستان فارسی     

سنگری بر پشت

سی و یکم شهریور - حمیدرضا شکارسری
پریسا باز هم شلیک کرد. رگبار کشید به سمت افسانه. افسانه سنگر گرفت پشت من.
- مثلا تو تیرات تمام شده، دیگه تیر نداری.
افسانه لب و لوچه‌هایش را جمع کرد و با اخم و تخم جواب داد:
- قبول نیست آقا! من هنوزم تیر دارم.
ادامه...

     نقد فیلم     

ریسمان «تقدیر»

سی‌ام شهریور - محمد صابری
داستان پیچیده نیست؛ «گاوی برای قربانی شدن پیش پای از کعبه بازگشته‌ای باید از حاشیه، به متن «شهر» آورده شود.» که همین داستان ساده، چهارچوب شکل‌گرفتن فیلمی قابل تأمل و حتی با احتساب، به عنوان دومین تجربه‌ی کارگردانش، قابل تحسین شده‌ است؛ «ریسمان‌باز».
ادامه...

     داستانک     
سنگ‌ها - داستانکی از «ریچارد شلتن» - برگردان اسدالله امرایی
دوست‌ دارم‌ شب‌های‌ تابستان‌ بیرون‌ بروم‌ و بزرگ‌ شدن‌ سنگ‌‌ها را تماشا کنم. گمان‌ می‌کنم‌ آن‌ها این‌جا توی‌ بیابان‌ بهتر از جاهای‌ دیگر رشد می‌کنند، چون‌ گرم‌ و خشک‌ است. شاید به‌ این‌ دلیل‌ است‌ که‌ سنگ‌های‌ جوان‌ در این‌جا فعال‌تر هستند. ادامه...
     برای چهلم درویش     
چرا محمود درویش شاعری جهانی ‌است؟ - مرتضی کاردر
گستره‌ی کشورهای عرب‌زبان اصلا قابل مقایسه با کشورهای فارسی‌زبان نیست. کشورهای فارسی‌زبان به ایران و افغانستان و نهایتا تاجیکستان خلاصه می‌شود، در حالی که زبان عربی از منتهی‌الیه جنوبی جزیرة‌العرب تا شمال بین‌النهرین و از خلیج فارس تا شمال آفریقا گسترده شده است. ادامه...
 
سناریوی آماده - آخرین شعر محمود درویش - برگردان عبدالحسین فرزاد
چنین فرض کنیم که اکنون ما فرو افتاده‌ایم
من و دشمن
از هوا فرو افتاده‌ایم
در گودالی...
ادامه...
 
عاشقانه‌ای برای محمود درویش - فریده‌ حسن‌ زاده (مصطفوی)
تا صبح
سینه به سینه‌ی دیوار ایستادم
برای سر گذاشتن بر شانه‌ات و گریستن
باور نمی‌کنم ترکم کرده باشی درویش!
ادامه...
 
عاشق فلسطینی - برگردان و خوانش شعر درویش - سیامک بهرام پرور
چشمانت
نشتری‌ست در قلب من
دردناک اما دل‌پذیر
در برابر باد می‌پایمش
ادامه...
 
یک‌شنبه‌ی آبی - شعرهایی از محمود درویش - برگردان موسی بیدج
روز یکشنبه
آبی می‌پوشد
سرگرم است
مجله‌ها... فرهنگ ملت‌ها...
ادامه...
     معرفی هنرمند     

در جستجوی جوهره‌ی پنهان اشیا

بیست و هفتم شهریور - نورا موسوی‌نیا
اندیشه با تبدیل شدن به آن‌چه از جهان بیرون کسب می‌کند و با احیای مجدد آن، به راز و رمزی شبیه می‌شود که بدون آن هیچ امری ممکن نیست. آن‌جا که واژه‌ها قادر به شکل‌گرفتن‌اند و تصاویر قادر به تداخل در نظامی واژگانی؛ زمزمه‌ای ابدی، مجذوب‌کننده و دربرگیرنده، سکوتِ پیکره‌ها از ورای خلأ به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌ای که بر سکوت آویخته می‌شود، بر سکوت چیره می‌شود، سکوت را از سکوت رها می‌کند و سرانجام آن را، در گستره‌ی چیزهایی که می‌توان بر آن‌ها نام گذاشت، وارونه می‌سازد.
ادامه...

     نقد شعر     

مهتابِ در کتان!

بیست و ششم شهریور - سیامک بهرام‌پرور
شعر نیمایی قالب غریبی در شعر فارسی‌ست. همه از انقلاب نیما حرف می‌زنند و دنیای اندیشگی و واژگانی او را می‌ستایند و از جسارت او در فراهم آوردن زمینه‌ی گذر از شعر سنتی به نو سخن می‌گویند اما قالب پیشنهادی او که در حقیقت گذاری بین شعر سنتی و نو است متأسفانه نادیده انگاشته می‌شود. نگاهی به سروده‌های سال‌های اخیر نشان می‌دهد که این ادعا گزافه نیست
ادامه...

     برگردان داستان     

دایره

بیست و پنجم شهریور - ویرجینیا آلبا
برگردان اثمار موسوی‌نیا

بیرون حال دیگر آفتاب طلوع کرده بود. نشستند و منتظر ماندند. انتظار اما چندان به طول نینجامید چون ناگهان در باز شد و نوزاد پسری زیبا، با چهره‌ای گلگون و سرخ داخل شد. آن‌ها با اشک‌هایی بر چهره نگاهش کردند. او با دهانی باز به آن‌ها نگاه کرد و چون تحت فشار شیون نوزادی‌اش بود به آن‌ها نزدیک شد و درست جلوی روی‌شان زد زیر گریه و گفت: «چرا این‌طور به‌ام زل زده‌اید؟ من همان نوزادی‌ام که خیلی منتظرش بودید»
ادامه...

     زیبایی‌شناسی     

بالاتر از عقل

بیست و چهارم شهریور
مجتبی مطهری الهامی

بعد از معرفت الهی و هستی‌شناسی، هیچ موضوعی به اندازه‌ی زیبایی، ذهن فیلسوفان و پژوهشگران هنر را نوازش نداده، و اندیشمندان را به تأمل وانداشته است. هر چند زیبایی یک امر حسی و فطری است، و جلوه‌های آن در جهان طبیعت سایه انداخته است، اما آن‌جا که زیبایی و زیباشناسی، با اصحاب تفکر و فلسفه و علم پیوند می‌خورد، تعریف یا توصیف آن حالتی معماگونه و اسرارآمیز و تا حدی الهام‌برانگیز جلوه می‌نماید و حتی بدون اشکال نیز به نظر نمی‌رسد.
ادامه...

     شعر ایران     
نیایش - مهرنوش قربانعلی
درست است
ترسیده بودم
با فیل‌هایی که در چشم‌رس نبود
خواب پایکوبی بر رؤیاهایم را دیده بود
ادامه...
     بی‌مرز     

مرگ

بیست و سوم شهریور - هارولد پینتر
برگردان سید احمد نادمی

کجا پیدا شد این نعش؟
که پیدا کرد این نعش را؟
مرده بود این نعش آیا آن‌گاه که پیدا شد؟
چگونه پیدا شد این نعش؟
ادامه...

     داستانک     
خبر صبحگاهی - داستانکی از «جروم اشترن» - برگردان اسدالله امرایی
خبر بد را صبح می‌شنوم و غش می‌کنم. روی کاشی‌ها دراز شده‌ام و به مرگ فکر می‌کنم و سنگ قبری جلوی چشمم می‌آید که بیست سال پیش با زنم در گورستانی بر روی تپه در منطقه‌ی مهاجرنشین در کارولینای شمالی دیده بودیم: «آرام گرفت». ادامه...
     شعر جهان     

روحِ شراب

بیست و یکم شهریور - شارل بودلر
برگردان مریم جعفری آذرمانی

می‌دانم چه‌قدر رنج و عرق و آفتاب سوزناک بر پشته‌ای شعله‌ور باید
تا زندگی‌ام در وجود آید
و روحم به من هدیه شود
اما نه هرگز ناسپاس خواهم بود نه شرور
ادامه...

     تاریخ هنر     

عصر کشف دیگران

بیستم شهریور - إیناس حسنی
برگردان سید روح‌الله موسوی (کاشمری)

در اوایل قرن هشتم میلادی، وقتی مسلمانان اندلس را فتح کردند، این سرزمین از حیث انتشار جهل و عقب‌ماندگی، هرج و مرج برخاسته از کشمکش‌های اجتماعی و فروپاشی داخلی و فنته‌های قومی و قبیله‌ای با بقیه‌ی سرزمین‌های غرب اروپا تفاوتی نداشت.
ادامه...

     تاریخ هنر     

من هرگز فرشته نمی‌کِشم؛ چون فرشته‌ای ندیده‌ام

نوزدهم شهریور - زهره موسوی‌نیا
«هربرت رید» در کتاب «معنی هنر» خود، درباره‌ی تعریف رئالیسم می‌گوید که رئالیسم یکی از مبهم‌ترین کلماتی است که در نقد هنر به کار می‌رود، لیکن این ابهام از کثرت استعمال آن جلوگیری نمی‌کند. توجه به این نکته جالب است که این عنوان هرگز مورد قبول هیچ مکتب نقاشی نبوده است. دقیق‌ترین معنی کلمه رئالیسم شاید در استعمال فلسفی آن باشد.
ادامه...

     نقد فیلم     

در آرزوی گذر از یک ایده‌ی معمولی

هجدهم شهریور - داوود زادمهر
فرزند خاک جزو معدود فیلم‌های ساخته‌شده در سال‌های اخیر است که از ساختار هوشمندانه‌ای برخوردار است و کارگردان تمامی سعیش را کرده تا فیلمش اثری سردستی و شعاری صرفا در جهت دفاع از ارزش‌ها و بدون هیچ جنبه‌ی زیباشناختی از آب درنیاید و انصافا به لحاظ بصری تا حدی نیز در این راه موفق شده است.
ادامه...

     برگردان داستانک     
تعویض کانال - داستانکی از «ای. اتلبرت میلر» - برگردان اسدالله امرایی
من و بابام بالش گذاشته‌ایم پشتمان. تلویزیون روشن است اما بی‌آن‌که به هم نگاه کنیم، حرف می‌زنیم. این‌طوری بهتر است، برای پدرم بهتر است، کلمه‌ای را که می‌خواهد پیدا می‌کند که درست مثل پیام‌های بازرگانی بین نفس‌هایش فاصله می‌اندازد. راحت‌تر است. ادامه...
     تحلیل اثر هنری     

نام آن جرم، اندیشه بود

هفدهم شهریور - رویا فتح‌اله زاده
اورول به‌عنوان نویسنده‌ای متعهد رمان 1984 را که نمایانگر اعتراض و مخالفت او با دیکتاتوری و توتالیتاریسم بود نوشت. او ضد یوتوپیایش را که این‌بار برخلاف یوتوپیای سنتی بر نفرت همه‌گیر، سوءظن و ترس و وحشت استوار است به استناد از حکومت توتالیتر در دوران لنین و استالین نوشت.
ادامه...

     شعر ایران     

و خداوند می‌وزد...

شانزدهم شهریور - رحمت حقی‌پور
بیدار شدم رو به دریاها
رو به پشت‌دری‌های نارنجی
و پنجره
معجزه‌ی خداوند را
به من تعارف کرد.
ادامه...

     داستان کوتاه کوتاه     

اشک تمساح

چهاردهم شهریور - روزه آوسلندر
برگردان علی عبداللهی

سوپ خود را با اشک‌های تمساح، نمک می‌زنم. تمساح، هدیه‌ی روز تولد من است که حالا در آشپزخانه نشسته و دارد زارزار می‌گرید، چون من غذایی را که باب دندان اوست، یعنی غذای گوشت آدم نمی‌پزم. من ادبیات به خوردش می‌دهم.
ادامه...

     تاریخ هنر     

تاریخ هنر اسلامی از نگاه آندره گدار

چهاردهم شهریور - دکتر سید رضی موسوی
آندره گدار، از جمله مورخان برجسته‌ی تاریخ هنر اسلامی، شکل‌گیری هنر اسلامی را بیش از آن‌که مبتنی بر فرم و تکنیک بداند، مبتنی بر فکر و روح سازنده آن می‌داند، به طوری که اثر هنری تجلی‌بخش و منعکس‌کننده‌ی روح هنرمند است. در واقع وی هنر را از منظر آن اندیشه و فکری که پشت اثر هنری قرار گرفته، می‌نگرد و بیش از آن‌که به فرم و تکنیک در یک اثر هنری همچون معماری اشاره کند، به محتوا و نگره‌ی هنرمند توجه دارد.
ادامه...

     معرفی فیلم     

صورت زشت این شهر زیبا

سیزدهم شهریور - صالح نوروزنژاد
هویت در این فیلم چند برگه کاغذ است که اجازه‌ی حق بهره‌برداری از حقوق اجتماعی برابر را به قهرمانان اثر می‌دهد. بهای داشتن این هویت بسیار سنگین است. باید کلیه‌ات را بدهی تا جزء باشگاه شهروندان شوی. تلاش غایی قهرمانان فیلم داشتن یک هویت است. هر چند هویت اکتسابی‌شان، هیچ تناسبی با هویت واقعی‌شان ندارد.
ادامه...

     شعر جهان     

پرتره

دوازدهم شهریور - رابرت گریوز
برگردان فریده حسن‌زاده (مصطفوی)

با صدای خود حرف می‌زند همیشه
حتی با غریبه‌ها، اما زن‌های دیگر
با صدایی ساختگی یا عاریتی حرف می‌زنند
حتی با فرزندان خود.
ادامه...

     گفت‌وگو     

ارمیای نبی: دوران اسارت فرا می‌رسد!

یازدهم شهریور - بخش دوم گفت‌وگوی
زهیر توکلی با رضا امیرخانی

ژرف ساخت اسطوره‌ی کتاب شما، «کتاب ارمیا»ی تورات است. در آن‌جا ارمیا در یک عمل نمادین، پالهنگ (یوغ) برگردن می‌بندد و مردم اورشلیم را خطاب می‌کند که: پالهنگ ببندید. این دو تأویل دارد: یک تأویل این است که مقید شوید و به قول امام معصوم که: المؤمن ملجم: «مومن افسار دارد»، پایبند شوید و در متن کتاب ارمیا، ناظر به «شریعت» موسی است که مسخ شده است، شریعت به همین مفهوم بایدها و نبایدهای دین موسی.
ادامه...

     شعر فارسی     
مثل زمانی که نیستی - غلام‌رضا طریقی
وقتی زمین به طرز نگاهت دچار شد
خورشید پیش چشم تو بی‌اعتبار شد
از آسمان رسیدی و باران شروع شد
پا بر زمین نهادی و فصل بهار شد
ادامه...
     نقد فیلم     

در آستانه‌ی جنون

دهم شهریور - آلبرتو موراویا
برگردان اثمار موسوی‌نیا

رویداد صحرای سرخ، آخرین فیلم میکل آنجلو آنتونیونی از ارزش خطی ساده‌ای برخوردار است. زنی، همسر یک کارخانه‌دار در راونا، پس از یک حادثه‌ی اتومبیل، به روان‌پریشی مبتلا شده است. البته به کار بردن لفظ «روان‌پریشی» در این‌جا به خوبی مقصود ما را نمی‌رساند؛ ما در این‌جا تقریباً در آستانه‌ی جنون هستیم. زن به‌خصوص از احساس مداوم هراس رنج می‌برد.
ادامه...

     گفت‌وگو     

بگذارید راحت بمیرم

نهم شهریور - گفت‌گوی زهیر توکلی
با رضا امیرخانی

ارمیا دنبال رستگاری در آمریکا نبوده است. رفته است به جایی که درست و حسابی کلکش کنده شود. اینجا در ایران، ارمیا آرام آرام و در یک حرکت تدریجی به سمت آن بن‌بست می‌رفت اما حالا بنه کن کرده است و رفته است به جایی که ته آن بن بست باشد، خودش را زودتر به آن بن‌بست رسانده است مثل بیماری که می‌داند سرطانش علاج‌ناپذیر است و  این مداوا و این شیمی درمانی‌‌ها و این بستری‌ شدن‌های مزمن در ICU مرگ است، پس درخواست قطع مداوا را می‌دهد:
بگذارید راحت بمیرم. ادامه...

     مقاله     

اکشن شرقی: سینمایی ریشه‌دار در ادبیات ووشویی

هفتم شهریور - شیوا مقانلو
چین باستانی را از دیرباز با دو خصیصه شناخته‌ایم: خردمندانی اهل سکوت و تعمق، و جنگاورانی اهل نیزه و کمان. از ترکیب این دو، یعنی تسلط توأمان بر گفتار و رفتار، ویژگی دیگری شکل گرفته است: یک رشته‌ی ورزشی که بیش از پرورش جسمانی، به تربیت نفس بستگی دارد. ورزشی با چنان تعامل ظریفی میان اعصاب و عضلات که از آن با نام هنر یاد می‌کنند: «هنرهای رزمی».
ادامه...

     شعر جهان     

شب‌زنده‌داری برای تدفین

پنجم شهریور - فیلیپ ژاکوته
برگردان اصغر نوری
صدایی از خود درنمی‌آوریم
در اتاق مردگان:
شمع را بالا می‌بریم
و دور شدن آن‌ها را می‌بینیم
ادامه...

     عکس‌نوشت     

سیاست‌زده‌های رویابین

چهارم شهریور - یحیی نطنزی
در میان اتفاقات سینمایی مرتبط با می 68 هیچ‌کدام به اندازه‌ی تعطیلی جشنواره‌ی اسم و رسم‌دار «کن» بازتاب نداشتند و تعطیلی این جشنواره را به نوعی می‌توان اوج همراهی سینماگران با شورش‌های کارگری و دانشجویی آن زمان دانست. عکس فوق که در کاخ جشنواره‌ی کن برداشته شده است به زمانی اشاره می‌کند که گدار و تروفو همراه با خیل عظیمی از هواداران‌شان به کاخ جشنواره یورش بردند و با برگزاری یک میتینگ کاملاً سیاسی در یکی از سالن‌های نمایش، اصلی‌ترین خواسته‌ی خود یعنی تعطیلی جشنواره را علنی کردند.
ادامه...

     نقد فیلم     

مینای جدا افتاده

سوم شهریور - داوود زادمهر
«مینای شهر خاموش» بیش از آنکه به یک فیلم سینمایی شبیه باشد، به یک مستند بازسازی شده در ستایش از بم شبیه است و همین تلاش برای مطرح کردن بم به هر بهانه‌ای و اشاره کردن به آن است که باعث شده، فیلم نتواند با پیرنگ داستانی ثابتی شروع کند و ادامه دهد و در روند منظمی پایان یابد.
ادامه...

     برگردان داستان     

خانه‌ی احتضار

دوم شهریور - لوییجی پیراندلو
برگردان اثمار موسوی‌نیا

دیدارکننده، هنگام ورود، بی‌تردید نامش را اعلام کرده بود؛ اما پیرزن سیاه‌پوست خمیده‌پشت که همچون میمونی با پیش‌بند برای باز کردن در آمده بود، یا متوجه نشده یا این‌که آن را فراموش کرده بود؛ به طوری که از چهل و پنج دقیقه پیش در سراسر آن خانه‌ی ساکت، او بی‌هیچ نامی، «مردی بود که آن‌جا انتظار می‌کشید». منظور از آن‌جا، در آن سالن بود.
ادامه...

 

طراحی سایت، هاست (هاستینگ)، ثبت دامنه - رادکام